Hvad har et byggeri til 18 millioner kroner, demokratisk dannelse, varme hveder og Grundtvig at gøre med hinanden?

Som udgangspunkt ikke så meget.

Men det bliver der ændret på torsdag d. 12. maj kl. 9.30. Her går Lunderskov Efterskole i jorden med første spadestik til skolens nye spisesal og foredragssal og giver varme hveder. Et spadestik dybt ned i den demokratiske dannelse og til et projekt til 18 millioner kroner. Det betyder, at spisesalen udvides, og skolen får en ny samlings- og foredragssal på godt 300 kvadratmeter.

“Vi er virkelig glade for, at vi nu kan gå jorden og begynde det her projekt. For Lunderskov Efterskole er det her jo et kæmpe projekt, så vi er stolte, glade og spændte,” siger Irene Stapel Melander, der er forstander på Lunderskov Efterskole.

Planerne for byggerierne har været længe undervejs. Særligt foredragssalen har været et ambitiøst projekt fra begyndelsen. En af ambitionerne har været at skabe et smukt rum, der skal kunne samle folk. Derfor bliver foredragssalen også et cirkulært rum, der skal give følelsen af at være sammen i fællesskabet. En rund bygning, der kommer til at skille sig ud.

“Den nye foredragssal bliver mere end bare en bygning. Det bliver et nyt vartegn for Lunderskov Efterskole. Vores hovedsigte er blandt andet at udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, og den nye foredragssal bliver et rum for samtale og fortællinger om tolerance, frihed, ansvar og livet. Foredragssalen får en central placering på skolen og bliver skolens hjerte,” siger Thomas Stapel Melander, der er viceforstander på Lunderskov Efterskole og har siddet med projektet.

Byggeri spisesal samlingssal

Sådan kommer den nye spisesal og samlingssal til at se ud

Det bliver et historisk spadestik for Lunderskov Efterskole. Derfor bliver det Carlo Mathiesen, der var med til at starte Lunderskov Efterskole i 1980 og var formand for skolen i de første otte år, der går i jorden. Men rygtet går også på, at selveste ‘Grundtvig’ kigger forbi og hjælper til, inden den står på varme hveder for at markere Store Bededag og kaffe.

Værdi for lokalsamfundet

De frie skoler i Danmark har en lang tradition for samarbejde med lokalområdet, og den tradition håber Lunderskov Efterskole også at kunne styrke med den nye foredragssal.

“Vi får plads til cirka 300 mennesker i den nye sal. Det betyder også, at vi håber, at den kan gøre gavn for lokalbefolkningen i Lunderskov. Vi har før holdt arrangementer for de lokale, og nu planlægger vi at præsentere et program til foråret 2023, hvor foredragssalen danner ramme for foredrag, koncerter eller lignende, hvor vi byder hele Lunderskov indenfor. Demokratisk dannelse er jo ikke kun for efterskoleelever,” siger en smilende Thomas Stapel Melander.

Det er planen, at den nye spisesal skal stå færdig, inden det nye skoleår begynder. Foredragssalen kan efter planen slå dørene op for eleverne og lokalbefolkningen op til jul.