To piger i teaterforestilling

Vi laver teater – for nogen!

Teater er rigtigt. Det sker faktisk, mens du ser det. Og publikum er altid med til at forme forestillingen, skabe stemningen og på den måde bestemme, hvad din performance egentlig drejede sig om.

Teaterlinjen på Lunderskov Efterskole er for dig, der har mod til at blive udfordret – teknisk, kropsligt og i sindet. Måske drømmer du om en karriere som skuespiller, måske vil du gerne udvikle din personlighed. Måske synes du ligesom os bare, at teater er den mest fantastiske kunstform, der findes.

Teater på efterskole

Vi er sammen om udtrykket

Det er meget personligt at spille teater – og stille sig frem foran publikum. Sådan har vi det alle sammen. På teaterlinjen er du ikke alene. Sammen finder vi modet og udfordrer hinanden, så vi tør give den gas. Nogle gange rammer man helt ved siden af, og nogle gange tager det rigtig lang tid at finde ind til karakteren og den helt rigtige replik. Men vi hjælper hinanden og bliver modigere fra gang til gang.

Teaterlinjen på Lunderskov Efterskole er en fremragende grunduddannelse og vores mål er altid at lave forestillinger, shows eller små optrin som andre gerne vil bruge tid på at opleve.

Vi lærer dig skuespillets grundtrin, men lysten og modet skal du have i forvejen!

Det siger eleverne på teater om linjefaget

Måske har du stået på scenen mange gange, men det kan også være, at teater er helt nyt for dig. Det betyder ikke noget på Lunderskov Efterskoles teaterlinje.

Vi har fået mange oplevelser: At spille musical, men også at optræde inde i Kolding by på Egnsteatret. Det er noget, som jeg ikke har prøvet før, selvom jeg har gået til teater i flere år. Jeg er bedre nu, men det er oplevelserne, jeg husker.

Frederik, 16 år, teater

Jeg synes, at jeg på kort tid har samlet en masse teatererfaring, og jeg blevet meget bedre til at arbejde sammen med andre. Musicalen viste, at vi var et hold, og det overgik alle mine forventninger. Det var en stor oplevelse, som jeg ikke glemmer.

Sofia, 16 år, teater

bliv en del af vores store musical

Hvert år opfører vi flere shows og produktioner. Og så har vi vores store musical, hvor flere af vores linjefag arbejder på tværs for at få det flotteste show op at stå.

Vi spiller for forældre og familie, andre efterskoler og folkeskoler og byder lokalsamfundet i Lunderskov indenfor – og pludselig har du stået på den store scene foran hundredvis af mennesker flere aftener i streg.

Intet slår følelsen, når musiklinjen, danselinjen, teater og flot scenograf og lys fra STAGE-linjen spiller sammen, og vi i fællesskab fortæller en historie for et publikum.

Her spiller alle en vigtig rolle – og det kan du også komme til!

vi vil lave fed scenekunst

Vi vil gerne være helt fremme i feltet, når det handler om at skabe magi på vores scene i teatersalen. Derfor rækker vi også gerne ud efter hjælp fra de bedste. I videoen fortæller Søren Møller, der er tidligere rektor på Det Danske Musicalakademi og teaterdirektør på Fredericia Teater, hvad han syntes om elevernes præstation i vores musical ‘Split’ fra november 2020.

“Det er inspirerende at se et så højt niveau for så mange unge mennesker” – Søren Møller

Teater elever laver øvelser til teaterundervisning på efterskole

Du lærer basis og udvidet

Vi tager dig i hånden og lære dig alt indenfor teatergenren. Vi begynder med det grundlæggende, og når du er klar, går vi videre

Basisundervisning: Motivation, samspil, dramatisk spænding, fokus, sted og rum, tid, sprog (talt og kropsprog), bevægelse, stemning.

Udvidet: Karakteropbygning, at skrive teater, improvisation, monologer, stemmetræning, gruppedynamik, genreforståelse, masker, timing, kropsbevidsthed, teaterhistorie.

Måske har du spillet teater før – eller også har du aldrig stået på en scene før. Uanset hvad, så får du noget med fra teaterundervisningen, som du kan bruge fremover. Noget om dig selv. Noget om mennesker.

Anja Tye

Anja er uddannet i dans og fysisk teater. Det vil sige teater, hvor man fortæller alt det, der skal siges – uden at sige noget. Hun er god til masker, mime og anderledes teater, og så er hun genial til at finde på skøre, skæve karakterer til vores forestillinger.

Anja stiller også krav til sine elever på teater. Det kræver, at du giver noget af dig selv, når du skal spille teater. Det hjælper Anja dig med, men forvent, at hun også udfordrer dig, så kan udvikle dig mest muligt på Lunderskov Efterskole.

Mere info om linjefagene

Hvor mange linjefagstimer får du? Hvilket niveau kan du forvente? Kan du skifte linjefag undervejs? Har du flere spørgsmål, så har vi svarene.

Se mere om antal timer, niveau og andre generelle oplysninger om linjefag

Og her på forsiden kan du se de andre linjefag vi har her på efterskolen